vrijdag 31 augustus 2012

Vigo

We liggen inmiddels alweer een weekje in Ria de Vigo. Dit is de laatste Spaanse Ria, daarna begint Portugal. Onder zeilers is Vigo een bekende plaats; in 2005-2006 startte hier de Volvo Ocean Race Round The World. Voor ons dus ook leuk om hier te zijn. We zijn nu de dvd die we van de Volvo Race hebben aan het bekijken om te zien of we bekende stukjes van de Ria zien… (en wat gaan die boten hard zeg!!)

DixBay staat nu op de wal. We hebben besloten de problemen (het trillen) van de schroefas nu grondig op aan te pakken. Voor donderdag de 23e hebben we een afspraak met de boatlift om het water uit te gaan. Helaas, kraan stuk. Vrijdag de 24e lukt ook niet, dus zijn we zaterdag en zondag bij een prachtig strandje gaan liggen. Het blijkt een naakt strandje te zijn haha. Maandag is de kraan weer gerepareerd en om 9h ‘s morgens staan de heren van de haven al naast de boot om te vragen of wij er klaar voor zijn. Nou, dat zijn wij, want we willen zo snel mogelijk weer door!!

Wanneer we op de wal staan, komt de monteur langs. Hij ziet de schroef, voelt er wat aan, beweegt de as en weet wat er mankeert. Het schroefaslager is versleten (dat wisten we al) en de bladen van onze MaxProp hebben veel te veel speling. Ze gaan kijken of dit te repareren is. Verschillende siësta’s later krijgen we prijzen van de reparaties, inclusief de tijd dat een en ander gaat duren. Reparatie van de schroef kost tussen de 3 en 4 duizend euro en duurt waarschijnlijk een maand….

De hoogste tijd om zelf eens op onderzoek uit te gaan. We bellen (in het havenkantoor) met Nederlandse schroeven leveranciers en gelukkig hebben zij consequent het zelfde verhaal. Een MaxProp gaat een jaar of 7 a 10 mee, dan is hij onreparabel versleten. Ze adviseren een nieuwe Gori-propellor te kopen. Dit is een schroef die in klapt tijdens het zeilen maar veel langer mee gaat. Hij moet alleen wel uit Denemarken komen, dus het kan even duren… En ondertussen staan wij “geduldig” op de wal te wachten.

Dan is er nog de uitdaging die heet “schroefaslager”. Om deze te vervangen moet eigenlijk de schroefas eruit, maar dat kan alleen als de motor eruit gaat en daar zitten we eigenlijk niet op te wachten. We gaan proberen een soort poelie-trekker-systeem te maken om het lager uit de scheg te persen. Het nieuwe lager kan daarna gewoon over de as op zijn plek geschoven worden. Daarna kan de inmiddels geleverde schroef gemonteerd worden en hopelijk kunnen we zaterdag 1 september aan het eind van de dag weer varen!!

We willen dan langs de Portugese kust naar Lissabon. Van daaruit kunnen we dan 2 kanten op; naar Marokko of naar Madeira. Welke het wordt gaan we de komende week beslissen. Eerst maar eens zorgen dat we weer kunnen varen!!

Deze foto maakte de bemanning van de "Wilde Vaart"
van ons op de Golf van Biskaje met harde wind (dus
weinig zeil)

Geen idee meer waar dit was, maar wel mooi...

Weer zo'n ankerplek met mooi weer en een prachtig strandje!

Blijkt het een naakt strand te zijn

en Finn doet meteen mee

Op het strand maar niet zoveel fotos gemaakt

Lekker aan de knutsel

en afwassen

Onderweg naar de boatlift, die stuk blijkt te zijn.

Uiteindelijk toch op de wal

Gedemonteerde MaxProp met versleten tandwielen

De nieuwe Gori schroef is gearriveerd

Dooie visch in de vis winkel

Broodje eten in de stad

Vergane glorie

"Tour-de-Vigo"

Brunch

Spaanse delicatesse: Almejas

Spaanse straatjes

nog meer

Spaanse speeltuin

Ook maar even de opbouw aan het kaal maken
en schuren. Knapt wel op!

Sfeer = oke. Volgende x wel de spiegel eens schoonmaken

2 opmerkingen:

Mero zei

Succes met deze tegenslag, houdt vol, volgens ons is portugal veeeele malen mooier dan spanje. Figuira da foz kun je overslaan, veel te duur en niets te bieden.
Wij zijn op weg naar nazare. 15 knopen wind en gemiddelde van dikke 7knope, bootje loopt lekker, hier heb je geen motor nodig.

We wachten op jullie!

Groeten mero's
Www.sy-mero.blogspot.com

de verleiders zei

Hoi Idris
wel weer lekker bezig zo met die aandrijving!
de Maxprop niet wegdoen hoor! wij sturen onze ook op naar Engeland en daar word hij weer nieuw gemaakt voor zo'n 400 pond
de tandwielen worden vernieuwd, en/of gerepareerd (hebben ze spec.technieken voor)daarna kan hij weer 10 jaar mee.
Maar dat is nu voor jouw geen optie,
al met al ben je er niet erg gelukkig mee, Maar schijnt er ook bij te horen wat je hier en daar ook leest, maar dat is een schrale troost.
Je hebt er knap weer bij
Hoop dat je zaterdag weer vaart.
Veel plezier verder
Als je weer eens brokken hebt vraag maar, we hebben veel adresjes! die je zo kan krijgen
veel plezier verder lekker genieten met zijn allen
Gr Ron en Jocé